Oefenen met fase   Leave a comment

Hoe oefen ik met fase ?

Om het fase display te leren lezen zul je veel moeten oefenen . Ik doe dit m.b.v. SIM3 en een DPA 4007 in combinatie met BSS Soundweb BLU80 en London Architect (hierna L.A. de besturingssoftware voor de BLU80 van BSS) .

Binnen L.A. heb ik een design gemaakt waarin ik een x-over plaats en de outputs van die x-over terug rout naar 1 output via een mixer . vervolgens meet ik de response via de DPA4007 op een studio monitor . Dit is puur om te oefenen en zo af en toe gebruik ik filters combinaties die je in het echt niet snel tegen zult komen maar zeg nooit nooit .

Allereerst dus hoe de processor objects en hoe het signaal loopt .

soundweb processor objects

 

Het is allemaal redelijk recht toe recht aan . Mono signaal komt links binnen gaat door de x-over en kan over 6 outputs van de x-over naar een mixer richting de output aan de rechter kant . Hier onder zie je het controll panel wat het bedienen van de verschillende functie van de x-over makkelijker maakt .

soundweb x-over design filter testen

Maar goed het hele idee is meten dus “let the fun begin” .

Allereerst een meting zonder filters dus het signaal gaat van de input naar de output zonder dat er wat gebeurt . Hier onder dus de response van de speaker .

strt

Nu dezelfde speaker met een low pass filter 12dB linkwitz/Riley @450Hz .

12 db LR 450 hz

De rode response is de meeting zonder filters . Je ziet dat de groene lijn in het result amplitude scherm sterk afwijkt van de rode response . Het hoog wordt gereduceerd met 12 db/oct. Je ziet ook dat door de toepassing van het filter de fase response behoorlijk verandert . Er treed delay op maar niet een standaard delay maar Group delay (een groep van frequenties wordt vertraagt) .

Nu het midden gebied . Ook hier dus de verandering in Amplitude en fase . De gebruikte filters zijn een 24 dB L/R high-pass en een 18 dB Butterworth low-pass filter .

image

En het 3de x-over punt met bijbehorende verandering van Amplitude en fase . Het toegepaste filter is een 24 dB L/R high-pass .

24 dB lr hp 1kHz

Vervolgens de response van het laag t.o.v. het midden gebied .

low versus mid

De fase lijn van het laag is minder stijl dan die van het mid wat inhoudt dat het laag een beetje delay nodig heeft t.o.v het mid .

Vervolgens de response van het mid t.o.v. het hoog .

mid versus high

Wederom kloppen de hoeken van de fase lijnen niet . Het hoog moet ook gedelayed worden daar de fase lijn van het mid sneller naar beneden loopt dan die van het hoog .

Hier onder is de response van het hoog t.o.v. het midden gebied met 0,125ms aan delay . De fase lijnen lopen onder dezelfde hoek alleen moet 1 van de 2 180° gedraaid worden . Ik koos tijdens het oefenen voor het midden gebied .

mid versus delayed high

Hier dus het midden gebied met een 18 dB Butterworth low-pass @ 1 kHz (polarity inverted) gecombineerd met het hoog 24 dB L/R high-pass met 0,125ms delay . De rode trace is de som van beiden . Er vind een optelling plaats wat ook een goede indicatie is dat beide fase ge-alligned zijn .

mid versus high 0,125ms delay   sum 

Nu moet het laag dus nog ge-alligned worden met het Mid .                                                                                                                                                      Je ziet dat het laag delay nodig heeft omdat de fase lijn minder stijl is dan die van het midden gebied .

low 12 db low pass mid 24 db LR high-pass with pol rev

De hoeken van de fase lijnen matchen nu alleen staat het laag ook 180° uit fase @ het x-over punt .

low 12 db lr low pass with delay versus mid 18 24 db lr pol rev

De hoeken van de fase lijnen matchen nu alleen staat het laag ook 180° uit fase @ het x-over punt . Dus moet ook het laag met 180° in fase draaien .

low 12 db lr low-pass pol rev versus mid 24 db lr pol rev

En dan nu de som van allemaal . Eerst de response van alle banden t.o.v. elkaar .

all fase alligned

En dan de response van allemaal gecombineerd met de som van de banden .

all fase alligned sum

Je ziet dat groen en blauw er voor zorgen dat er bij het x-over punt optelling ( tussen de 6 en 9dB) plaats vindt (rood) . Het zelfde zie je bij blauw en zwart en wederom rond de 6 dB (rood) .

En dan nu de response tussen het orgineel en de zelfde speaker maar dan met 2 x-over punten met verschillende filters . Zwart is in dit geval de meting van de speaker zonder filters en rood de zelfde speaker maar met filters .

orgineel vs response met x-over punten som

Er zit tussen zwart (geen filters) en rood 2 (x-over punten met verschillende filters) verschil . De som van de filters geeft dus aan dat er bij optelling niet altijd 0 db (flat) verschil zit in x-overs . Maar door dat het fase ge-alligned is op de x-over punten kun je zondermeer eq gebruiken om level optelling te corrigeren . Ik had er voor kunnen kiezen om het midden gebied 180° fase te draaien (polariteit draaien) daar ik dan het hoog en laag niet had hoeven draaien . De keuze hangt af van wat er nog meer aan speakers gebruikt gaat worden en wat het beste uitkomt op dat moment .

Posted 01/06/2011 by timobeckmangeluid in Audio measurement

Tagged with

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: