Meyersound seminar system design level 2 april 2011 Mallorca nummer 3   1 comment

In het vorige bericht werd de fase allignment gedaan m.b.v. delay & een high pass filter @ 168 Hz op de UPJ . Het toevoegen van delay is in principe prima maar voegt dus latency toe aan het systeem en kan echo’s veroorzaken . Wat nou als er een filter bestaat om alleen een bepaald gedeelte van het frequentie gebied te vertragen (rond het x-over gebied dus) zonder de amplitude en frequentie response te veranderen . Dit filter heet een ALL-PASS filter . 

In the previous message the phase allignment was done by using delay & a High-pass filter @ 168 Hz on the UPJ . By adding delay to the mid-high’s you add latency to a system wich is fine but can also result in echo’s in the system . What if there’s a filter wich only add’s delay to a specific range of frequencies (the x-over region) without changing the amplitude and frequency response . The filter is called a ALL-PASS filter .

05 M2 UPJ SUB strt rw edit

In de screen-shot hierboven zie je weer het begin van de meeting . De fase van de UPJ geeft aan dat er delay gebruikt moet worden op de UPJ om het geheel fase te allignen . Ook gaat er een high-pass filter gebruikt worden op de UPJ om het overlappende gebied (x-over punt) wat kleiner te maken en de UPJ niet onder zijn ideale werk gebied te laten werken . In het volgende screen-shot zijn 2 responses weer gegeven . UPJ zonder processing en UPJ met een high-pass filter @ 168 Hz bij de microfoon en bij de processor .

In the screen-shot above again the start of the measurement . The phase angle’s do not match and indicate that delay should be used on UPJ to phase allign UPJ with the MM10 sub woofer . Also a high-pass filter @ 168 Hz will be used to reduce the overlap between the UPJ & MM10 @ the x-over point . In the following 2 screen-shots you can see the differences between UPJ without a high-pass filter and with a high-pass filter @ the microphone and @ the processor .

 Start M3 03 UPJ   UPJ high-pass @168 result window edit  Start M3 03 UPJ   UPJ high-pass @168 result window processor edit

En nu de alignment m.b.v. een all-pass filter i.p.v. het gebruik van delay . Eerst een screen-shot van de UPJ met een high-pass filter @ 168 Hz en de MM10 sub .

So now the allignment using a all-pass filter instead of using delay . First UPJ with a high-pass @168 Hz & MM10 sub .

Start M3 02 UPJ high-pass @168 MM10 result window edit

En nu de UPJ (paars) met een high-pass filter @ 168 Hz en een all-pass filter voor fase allignment met de MM10 .

And now the UPJ (purple) with high-pass filter @168 Hz and a all-pass filter for the allignment with the MM10 sub .

Start M3 04 UPJ high-pass @168   all-pass MM10 result window edit

De UPJ zonder processing (beide de 0 lijn) de UPJ met een high-pass filter @168 Hz en de UPJ met een high-pass filter @168 Hz en een all-pass filter en het verschil in fase response bij de processor tussen het gebruik van een all-pass filter of delay .

UPJ without processing ( the 2 flat lines @ 0dB/0deg) UPJ with a high-pass filter @168 Hz and UPJ with a high-pass filter @ 168 Hz and a all-pass filter and the difference @ the processor between using the all-pass filter or using delay .

Start M3 04 UPJ   UPJ high-pass @168   UPJ high-pass & all-pass result window processor edit   10 M2 UPJ delay 3,75 ms  HP @ 168Hz pol rev delay 3,75 ms pw edit

One response to “Meyersound seminar system design level 2 april 2011 Mallorca nummer 3

Subscribe to comments with RSS.

  1. Unable to read yellow font.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: