Reversed End Fired Line   Leave a comment

Download dit artikel (betere afbeeldingskwaliteit)

End Fired maar dan net effe anders .

Ok aan de hand van de vorige beschrijvingen van cardioide set-up’s heb ik nog een optie om het laag aan de achterkant van de subs te cancellen . Deze optie heeft zijn voor en nadelen t.o.v. een ‘normale’ end fired opstelling . Het voordeel is dat het laag met 2 subs totaal cancelled aan de achterkant maar als nadeel dat deze set-up nooit 100% in fase gezet kan worden met de rest van een P.A. Met een normale end-fired kun je het sub wel gewoon in fase zetten met je main P.A.

Als ik deze set na moet meten moet ik een microfoon aan de achterkant van de subs neer zetten . Het idee is de achterste sub te vertragen naar de voorste sub . In eerste instantie zou dit dus een optelling van laag aan de achterkant veroorzaken net als een normale end fired lijn . Als ik nu de fase op de achterste sub 180° draai dan cancelled het sub totaal . Het nadeel is dat de achterste sub t.o.v. de voorste sub het tijdsverschil van de fysieke plaatsing van de achterste sub niet compenseert en dus ook niet de delay die er op toegepast wordt . Het sub staat dus aan de publiekskant niet helemaal in fase . Je zou het een reversed end fired line kunnen noemen als je er toch een naam aan moet geven .

Ik gebruik deze set toch redelijk vaak i.v.m. de huidige milieu wetgeving daar je een compromis moet sluiten tussen een goed op tijd gezet systeem en waarschijnlijk problemen met de vergunning (geluidsoverlast) of een iets minder klinkend systeem waar er minder problemen zijn met de meet pief van de gemeente .

Reversed End Fired Line .

clip_image002

In eerste instantie laat ik zien hoe dit er in praktijk uit zou moeten zien op je analyzer . Dit doe ik wederom aan de hand van een impuls respons binnen Map on Line van Meyersound . De data importeer ik in RBV2_9 waar dan een fase display in gegenereerd wordt .

clip_image004 

Hier zie je de fase respons gemeten aan de achterkant van de subs . Volgens de delay finder moet ik de achterste sub met 2,74ms vertragen om beide subs in fase te zetten . Let wel dit is de achterkant van de subs .

clip_image006

Hier zie je de achterste sub exact in fase met de voorste sub door het toepassen van delay . Nu willen we dat het sub cancelled aan de achterkant en dus moeten we bij de achterste sub dus de polariteit omdraaien (fase draaien met 180°).

clip_image008

De achterste sub staat nu uit fase over het hele werk gebied en dus gaat het level (amplitude) dus flink naar beneden .

clip_image010

De zwarte lijn ligt een flink stuk lager dan de rood/blauwe lijn . Op sommige punten zo’n 30 a 35 db minder lawaai aan de achterkant dus . Maar nu de voorkant .

clip_image012

Je ziet dat de oranje en de groene lijn niet over elkaar heen liggen wat betekent dat ze dus niet netjes in fase staan . Verder zie je een optelling van level niet echt schokkend maar toch op sommige punten 6 db en een kamfilter rond de 180 hz wat dus buiten het werk gebied ligt van de subs .

Van uit Map on Line ziet het er zo uit . Aan de linker kant de Reversed End Fired Line en aan de rechterkant de normale End Fired Line .

 clip_image014 clip_image016

40 Hz

clip_image018 clip_image020

50Hz

clip_image022 clip_image024

63Hz

clip_image026 clip_image028

80 Hz

clip_image030 clip_image032

100 Hz

clip_image034 clip_image036

125 Hz

Het blijkt dus dat een normale end fired op sommige frequenties minder cancelled dan op andere frequenties . Dit is afhankelijk van de afstand tussen beide subs en de golflengte van de frequentie in het midden van het werk gebied van het sub . Als je de subs dus verder van elkaar aflegt krijg je meer delay op de voorste van de 2 subs en kun je op lagere frequentie uitdoving genereren aan de achterkant van de end fired line . Bij een reversed end fired line cancel je over het hele werkgebied van het sub maar deze set-up is niet echt lekker te matchen met je main P.A.

Beide set up’s hebben hun voordelen en nadelen . Het ligt aan de situatie welke je het best kan toepassen .

Met vriendelijke groeten Timo Beckman .

Posted 07/04/2010 by timobeckmangeluid in Dutch

Tagged with

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: